Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μύθοι για την γλώσσα και την γλωσσολογία(μέρος 2): οι αλλαγές βλάπτουν την γλώσσα

 

  Το επί παντός blog επανέρχεται δυναμικά με έναν δεύτερο, επίσης πολύ διαδεδομένο, μύθο που αφορά στην γλώσσα. Σε προηγούμενο post μας είδαμε αν τελικά μπορούμε να υποστηρίξουμε πως μερικές γλώσσες, ιδιαίτερα αυτές που έχουν χαρακτηριστεί κλασσικές, είναι καλύτερες και ανώτερες από άλλες. Σήμερα στο μικροσκόπιο μας τίθεται η εξής πολύ διαδεδομένη προκατάληψη: οι αλλαγές σε οποιοδήποτε επίπεδο ανάλυσης του συστήματος μιας γλώσσας συνιστούν ένδειξη φθοράς ή παρακμής.

  Δυστυχώς η εσφαλμένη αυτή πεποίθηση φέρει αρκετούς υποστηρικτές, οι οποίοι, κατά την γνώμη μου, πολύ συχνά είναι δέσμιοι της πλάνης που έχει κατασκευαστεί στην χώρα μας και που αφορά στο ιδεολόγημα και την ρητορική περί αριστείας  της αμόλυντης αρχαίας κλασικής ελληνικής γλώσσας και της φθοράς και μόλυνσης αυτής κατά τη διάρκεια της πορείας προς την νεότερη εποχή. Παραμερίζοντας ιδεοληψίες που φέρουν το χρώμα της αρχαιοπληξίας, μία από τις πιο θεμελειώδης αρχές της γλωσσολογίας είναι η εξής: οι γλώσσες αλλάζουν και μάλιστα διαρκώς.

  Κάθε γλωσσικό σύστημα είναι ένας ζωντανός οργανισμός, ο οποίος, όπως είναι φυσικό, συνεχώς μεταλλάσσεται, εξελίσσεται, μεταβάλλεται. Η γλωσσική μεταβολή είναι μια δυναμική διαδικασία. Σε κάθε χρονική περίοδο και σε κάθε χρονική στιγμή, ακομά και αυτήν που μιλάμε, υπάρχουν αλλαγές σε εξέλιξη. Οι γλώσσες διαρκώς μεταβάλλονται μέσα στην πορεία του χρόνου. Πρόκειται για ένα  αδιαμφισβήτητο και καθολικό χαρακτηριστικό ή ιδιότητα της ανθρώπινης γλώσσας. Φυσικά οι αλλαγές σε οποιοδήποτε επίπεδο μιας γλώσσας(π.χ. στην μορφολογία) δεν συνιστούν παρακμή, φθορά,καταστροφή της. Είναι μια νομοτελειακή αρχή που μαρτυρά όχι την παρακμή, αλλά την εξέλιξη της γλώσσας.

  Βέβαια από αυτήν την αρχή δεν ξεφεύγουν ούτε οι κλασικές γλώσσες. Το ιδεολόγημα πως οι κλασικές γλώσσες (π.χ. τα λατινικά) είναι καλύτερες από τους γλωσσικούς απογόνους τους ή ότι μια παλαιότερη μορφή της γλώσσας(π.χ. τα αρχαία ελληνικά) είναι καλύτερη από την νεότερη εκδοχή της λόγω των αλλαγών που έχει υποστεί είναι παράλογο, αντιεπιστημονικό και οδηγεί σε λογικό αδιέξοδο. Η αρχαία ελληνική του 5ου και 4ου αι. π.Χ., η οποία εξυμνείται τόσο ως δήθεν αμόλυντη, άριστη και καλλίστη από ορισμένους, είναι και αυτή φυσικά προϊόν ποικίλων μεταβολών που προηγήθηκαν και  που διαχέονται σε ένα μεγάλο βάθος χρόνου. Δεν είναι δυνατόν να συνέβησαν και να συσσωρεύτηκαν όλες οι ''καλές'' αλλαγές μέχρι τον 5ο/4ο αιώνα π.Χ. και να εντοπίζονται μόνο σε μία χρονική περίοδο. μετά από την οποία συνέβησαν όλες οι άλλες ''κακές αλλαγές''.

  Το αντίδοτο, λοιπόν, στην προκατάληψη είναι η γνώση, στις αρχαιόπληκτες ιδεοληψίες η επιστήμη. Με τον μύθο περί της φθοράς που προκαλούν οι αλλαγές σε μία γλώσσα συνδέεται άρρηκτα και ο άλλος μύθος περί της ''εισβολής'' των ξένων λέξεων που ''απειλούν την γλώσσα''. Αυτόν τον μύθο θα τον διερευνήσουμε την επομένη εβδομάδα, γι'αυτό μείνετε συντονισμένοι και ακολουθήστε το @epi_pantos στο instagram και στο facebook, για να μη χάσετε το επόμενο άρθρο μας.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το