Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Μύθοι για την γλώσσα και την γλωσσολογία(μέρος 1): ανώτερες γλώσσες

  

 Τι να πρωτοπεί κανείς όταν καλείται να μιλήσει για το φαινόμενο αυτό που αποκαλείται γλώσσα. Η γλώσσα είναι ιδιαίτερα σημαντική για τον άνθρωπο από ποικίλες όψεις. Από την μία μεριά αποτελεί το βασικό μέσο της ανθρώπινης επικοινωνίας. Από την άλλη συνδέεται άμεσα με την ταυτότητα του κάθε ανθρώπου(εθνική. τοπική, κοινωνική). Κυρίως λόγω του δεύτερου αυτού παράγοντα η γλώσσα συνιστά ένα φαινόμενο, ένα θέμα που παρουσιάζει και ιδεολογική φόρτιση, με αποτέλεσμα να έχουν διαμορφωθεί διάφορες προκαταλήψεις, εσφαλμένες αντιλήψεις και μύθοι τόσο σχετικά με την γλώσσα όσο και με την κατεξοχήν επιστήμη που την μελετάει, την γλωσσολόγία. Πάμε, λοιπόν, να δούμε διάφορους μύθους γύρω από το φαινόμενο της γλώσσας, οι οποίοι θα δημοσιεύονται σε συνέχειες ανά τακτά χρονικά διαστήματα κάθε εβδομάδα.

1. Ορισμένες γλώσσες είναι καλύτερες ή ανώτερες από τις άλλες.

  Μια από τις πιο διαδεδομένες προκαταλήψεις παγκοσμίως, ειδικά μάλιστα στην δική μας γλωσσική κοινότητα για λόγους που δεν είναι της παρούσης. Η εσφαλμένη αυτή πεποίθηση οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι ορισμένες γλώσσες αναδείχθηκαν σε κλασικές χάρη στα αθάνατα έργα που διέσωσε η γραπτή παράδοση, με αποτέλεσμα αυτές να στολιστούν με το στεφάνι της υπέρτατης αίγλης και δόξας. Φυσικά κανείς δεν αμφισβητεί την απαράμιλλη σπουδαιότητα και την ποιότητα των έργων που παρήχθησαν στις λεγόμενες κλασικές γλώσσες(πχ τα Λατινικά, τα Ελληνικά, τα Σανσκριτικά). Η συνεισφορά τους στην πορεία εξέλιξης της ανθρωπότητας είναι ανεκτίμητη. Ωστόσο, το σφάλμα στο οποίο προβαίνουν μέλη διάφορων γλωσσικών κοινοτήτων είναι να αποδίδουν αυτήν την σπουδαιότητα στο γλωσσικό όργανο που χρησιμοποιήθηκε και όχι στους συγγραφείς αυτών. Η σχέση που ισχύει είναι ακριβώς η αντίθετη. Δεν είναι η γλώσσα εκείνη που δημιούργησε αξεπέραστα και σπουδαία έργα αλλά οι συγγραφείς τους, το πνεύμα τους. Η ανεπτυγμένη διανόηση ορισμένων ανθρώπων υπήρξε εκείνη που τους δημιούργησε την ανάγκη να καλλιεργήσουν περισσότερο την γλώσσα και να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητές της στο έπακρο, για να εκφράσουν και να αποτυπώσουν στον λόγο με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια αυτά που σκέφτονταν και ήθελαν να πουν. Τα λαμπρά πνεύματα και μυαλά είναι αυτά που παρήγαν λαμπρά ἐργα και όχι η γλώσσα. Ένας Κικέρωνας και ένας Αριστοτέλης θα δημιουργούσαν τα έργα τους οποιαδήποτε και αν ήταν η μητρική γλώσσα τους.

 Κάθε γλὠσσα εγγενώς μπορεί να καλλιεργηθεί σε οποιονδήποτε, μικρότερο ή μεγαλύτερο, βαθμό κρίνουν οι ομιλητές της ότι χρειάζεται, για να εκφράσουν τις σκέψεις και τις ιδέες που επιθυμούν. Δεν είναι μία γλώσσα καλύτερη από μια άλλη. Απλώς κάθε γλώσσα επιτελεί ορισμένες λειτουργίες και, επομένως, αναπτύσσεται και καλλιεργείται ανάλογα με τις λειτουργίες και τις ανάγκες που καλείται να αντιμετωπίσει. Φυσικά αυτό δεν αποκλείει τις προσωπικές αισθητικές προτιμήσεις του καθενός στην μία ή στην άλλη γλώσσα.

✔Για να μη χάσεις τη συνέχεια, ακολούθησε και ΕΣΥ ΤΩΡΑ το @epi_pantos στο facebook/instagram.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το