Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης: «Η ποίηση είναι το καταφύγιο που φθονούμε»

   

  Ήταν Οκτώβριος του 1999, όταν στην Γενική Διάσκεψη της Unesco στο Παρίσι η 21η Μαρτίου ανακηρύχθηκε Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης κατόπιν ελληνικής πρωτοβουλίας και, ειδικότερα, πρότασης του τότε Έλληνα πρέσβη του οργανισμού, Βασίλη Βασιλικού. Δεν είναι τυχαία η επιλογή της ημέρας της εαρινής ισημερίας, ημέρα κατα την οποία η ημέρα και η νύχτα έχουν σχεδόν την ίδια διάρκεια, ως Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης. Έτσι και η ποίηση έχει την φωτεινή και την σκοτεινή της μεριά, την αισιοδοξία και την μελαγχολία. Το πέθνος και ο έρωτας, η θλίψη και η χαρά είναι τα δύο πρόσωπα της ποίησης. Αμέσως μόλις κάποιος προσπαθήσει, έστω και εντελώς επιφανειακά και πρωτογενώς, όπως εμείς τώρα, να ορίσει ή να προσδιορίσει την ποίηση, τα συστατικά της και τις μεθόδους της, σκοντάφτει και ο λόγος που σκοντάφτει είναι πολύ απλά γιατί έρχεται αντιμέτωπος με ένα από τα πιο δυσεπίλυτα ερωτήματα. που μπορεί να συνοψιστεί ως εξής: Αλήθεια, τι είναι τελικά η ποίηση;

  Είμαι σίγουρος πως ο καθένας από εμάς έχει να δώσει την δική του απάντηση σε αυτό το ερώτημα, για το οποίο έχουν γραφτεί και ειπωθεί πολλά. Ίσως σε κάποιο βαθμό καταλληλότεροι είναι εκείνοι που διαβάζουν και ασχολούνται συστηματικά με την ποίηση. Και από αυτούς ακόμα πιο κατάλληλοι, για να απαντήσουν, είναι ενδεχομένως εκείνοι που όχι μόνο διαβάζουν αλλά και γράφουν ποίηση, παράγουν ποιητικό λόγο. 

  Ο Κλέων Παράσχος, όντας ο ίδιος ποιητής, κριτικός λογοτεχνίας αλλά και δοκιμιογράφος του προηγούμενου αιώνα, είχε υποστηρίξει πως «Πραγματικά, από τα πιο δύσκολα πράγματα —ίσως και αδύνατο— είναι να ορίσει κανείς την ποίηση, — εννοώ να την ορίσει ακριβώς», ενώ είχε επισημάνει ότι «κάθε καιρός μάς προσφέρει και ένα εντελώς άλλο νόημα της ποιήσεως, δηλαδή, κάθε καιρός ορίζει μ' έναν τρόπο δικό του την ποίηση». Από την άλλη μεριά, η Κική Δημουλά με τον ιδιαίτερο μεταφορικό της λόγο τονίζει πως «Είναι από τα πιο επηρμένα μυστήρια, τα πιο αχανή, και μόνο ικανοποίηση στις παρομοιώσεις δίνεις, αν πεις ότι η ποίηση είναι ένα μείγμα εύγεστων δηλητηρίων σε χρυσά δελεαστικά ποτήρια, ή ότι είναι ο πειρασμός, ο δαίμονας που μπαίνει ξαφνικά στο σώμα του κανονικού, προκαλώντας ένα σεληνιασμό γόνιμο, ή ακόμα ότι είναι ένα είδος ευθανασίας των πραγμάτων που υποφέρουν μέσα μας, είτε ως ανικανοποίητα είτε ως προδομένα».

  Πολλές και διαφορετικές απόψεις έχουν διατυπωθεί για το τι είναι η ποίηση. Ωστόσο, εγώ προσωπικά διακρίνω και ξεχωρίζω με βάση την δική μου αίσθηση, εντύπωση και αντίληψη τον ορισμό της ποίησης που μας χάρισε ο Κ. Καρυωτάκης: «Η ποίηση είναι το καταφύγιο που φθονούμε». Η ποίηση δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια διέξοδος της ταλαιπωρημένης, βασανισμένης και παθούσας ανθρώπινης ψυχής.

✔Για να μη χάσεις το επόμενο post ακολούθησε και εσύ τώρα το @epi_pantos στο facebook/instagram!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το