Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«ΤΟΣΤ ΖΑΜΠΟΝ» του Charles Bukowski

 

Άναψα τσιγάρο και άρχισα να κατεβαίνω το λόφο. Ήμουν άραγε ο μόνος που τον τρέλαινε αυτό το ανέλπιδο μέλλον;[1]

  Η ματαιότητα του να σχεδιάζεις το μέλλον σου, ενώ δεν έχεις βάλει σε τάξη το παρόν. Η παραδοξότητα του να προσπαθείς να είσαι αυτό που περιμένουν οι άλλοι από εσένα. Η μοναξιά που δεν την επιλέγεις, αλλά καταλήγεις να την προτιμάς. Ο Χένρι Τσινάσκι δεν έμαθε ποτέ να λάμπει. Όποιες πιθανότητες έχει να γίνει κάτι παραπάνω από ένας απλός άνθρωπος φεύγουν μέσα απ’ τα χέρια του. Όμως δε μεμψιμοιρεί. Απλά ζει. Επιβιώνει. Κι αυτό είναι το νόημα στο τέλος.

  Ένας από τους πλέον αντισυμβατικούς σύγχρονους συγγραφείς, γράφει για έναν απόκληρο, έναν τυχοδιώκτη, όπως θα τον χαρακτήριζε κάποιος σκληρός άνθρωπος ή κάποιος που δε γνωρίζει τους παράγοντες που τον έκαναν τόσο κυνικό. Αλλά ποιος δε θα διαβάσει το «Τοστ Ζαμπόν» και δε θα αγαπήσει τον πρωταγωνιστή του, το alterego του Bukowski, τον Χένρι. Ένα αγόρι που μεγάλωσε σε ένα ακατάλληλο περιβάλλον, με έναν πατέρα που τον κακοποιούσε συστηματικά και με μια μητέρα ανίκανη να τον προστατέψει από την οργή και τη μανία που δέχονταν και η ίδια από το σύζυγό της.

  Στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα, ο αναγνώστης θα γνωρίσει τον Χένρι από μικρή ηλικία, θα τον ακολουθήσει στην πορεία της εφηβείας και της ενηλικίωσης, όταν θα προσπαθεί να βρει τον εαυτό του μέσα στις χαοτικές δεκαετίες του 1920-1940, εκεί που η οικονομική κρίση κι ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος ταλανίζουν την Αμερική. Ο Χένρι, χωρίς κάποια στήριξη, θα χρειαστεί να μεγαλώσει και να αντιμετωπίσει τις προσωπικές του ανασφάλειες και να ζήσει σε έναν σκληρό κόσμο.

Ο συγγραφέας Charles Bukowski

  Μια καλπάζουσα ακμή σε όλο του το σώμα θα τον κάνει να χάσει την αυτοπεποίθησή του για την εμφάνισή του και θα ακολουθήσει πολύ σκληρές και πειραματικές θεραπείες. Η οικογένειά του θα είναι αντίπαλος κι όχι σύμμαχος, ενώ όταν θα αποκολληθεί βίαια από το δεσμό του με τους γονείς του, ο Χένρι θα στραφεί στο ποτό και στις χειρωνακτικές δουλειές προκειμένου να βγάζει τα προς το ζην.

  Η ποίηση και τα διηγήματα που θα γράφει από νεαρός θα μένουν ανεκμετάλλευτα για καιρό. Ο πατέρας του θα προσπαθεί να βρει την κλίση που έχει ο γιος του και δε θα σταματήσει να τον ελέγχει και να χειροδικεί, μέχρι που ο Χένρι θα αποφασίσει ότι κανείς δεν μπορεί να τον επηρεάσει και να τον βλάψει. Οι γυναίκες και το αλκοόλ θα γίνουν τα πάθη του, χωρίς όμως να βρίσκει ουσιαστικό καταφύγιο σε αυτά. Όταν ο πόλεμος θα αρχίσει, ο Χένρι θα αποστασιοποιηθεί, παρά τις όποιες πιέσεις από τον κοινωνικό του περίγυρο, ώστε να ενταχθεί στον αγώνα της πατρίδας του.

  Ο μυθιστοριογράφος αποδίδει ένα χρονογράφημα, τη νεανική ιστορία του χαρακτήρα του Χένρι με ωμότητα, αλλά ταυτόχρονα με λογοτεχνική δεινότητα. Πρόκειται για έναν παρία, που δεν ταιριάζει πουθενά, με προσωρινούς φίλους και χωρίς πραγματικό έρωτα, έχοντας ζήσει ξέφρενες κι άγριες στιγμές από την παιδική του ηλικία μέχρι την ενηλικίωσή του, όπου και η αφήγηση λήγει. Τα σκοτεινά μονοπάτια που ακολουθεί στη ζωή δείχνουν μονόδρομος και η στάση του στη ζωή δε θα μπορούσε να είναι άλλη, παρά μετριοπαθής ή απαθής. Η Μεγάλη Ύφεση τον επηρεάζει, αλλά δεν τον καθορίζει μέσα του.

  Ο Χένρι θα γράφει και θα διαβάζει και θα είναι ελεύθερος για όσες στιγμές παραδίδεται στην τέχνη της λογοτεχνίας. Όμως ποιος είναι πραγματικά ελεύθερος, όταν δεν κοιτάζει κατάματα τα προβλήματα και καταπνίγει όσα τον κατατρώγουν; Μπορεί να είναι πραγματικά ευτυχισμένος ένας άνθρωπος που ανέκαθεν περιθωριοποιούταν και δε γνώρισε στοργή; Τελικά τι έχει νόημα; Μήπως απλά να συνεχίσεις την πορεία σου και να μην τα παρατάς, ακόμη κι αν δεν ξέρεις πού θα καταλήξεις;

Ø      ✔BukowskiCharles, Τοστ Ζαμπόν, μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας, εκδόσεις γράμματα, Αθήνα 1990

Ø   ✔BukowskiCharles, Τοστ Ζαμπόν, μετάφραση: Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης, εκδόσεις Μεταίχμιο, Αθήνα 2013

Συντάκτης: Χάρης Μποϊντάς, φοιτητής Φιλολογίας

✒Για να μη χάσεις την επόμενη βιβλιοπαρουσίαση, ακολούθησε τώρα το @epi_pantos στο facebook/instagram.



[1]Bukowski, Τοστ Ζαμπόν, σελ. 274, 1990


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το