Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Κακοκαιρία Μήδεια: ποια ήταν τέλος πάντων η Μήδεια;

 

Ερυθρόμορφος αμφορέας από την Κύμη της Καμπανίας, 330-320 π.Χ.

  Ήδη από τις πρώτες πρωινές ώρες ξεκίνησε η επέλαση της Μήδειας και στην Αττική, που τις τελευταίτες μέρες σαρώνει την Ελλάδα με τις χιονοπτώσεις και το ψύχος της(είδαμε άσπρη μέρα μέσα στην καραντίνα!). Και εδώ προκύπτει το ερώτημα: γιατί  ονομάζουμε κακοκαιρίες με τέτοια ονόματα; Ποια ήταν τέλος πάντων η Μήδεια στην μυθολογία, από την οποία πήρε και το όνομα της η κακοκαίρια που πλήττει την Ελλάδα; Σου έχω την απάντησει εσένα που δε ξέρεις. Αν πάλι γνωρίζεις από μυθολογία, θα σου φρεσκάρω λίγο την μνήμη.
  Η Μήδεια που λές ήταν μια πριγκίπισσα, κόρη του βασιλιά της Κολχίδας Αιήτη. Μητέρα της, ανάλογα με την εκάστοτε εκδοχή του μύθου, ήταν ή η Ωκεανίδα Ιδυία ή η θεά Εκάτη(σσ: η θεά που προστατεύει τις μάγισσες). Φαίνεται πως στο γενεαλογικό της δέντρο συνδέεται και με την μάγισσα Κίρκη, που πάλι άλλη εκδοχή την εμφανίζει ως θεία της ή αδελφή της. Όπως και να έχει, ήδη από την αττική τραγωδία(βλ. Ευριπίδη) η Μήδεια εμφανίζεται με τον ρόλο της μάγισσας, στοιχείο που στα ελληνηστικά και στα ρωμαϊκά χρόνια ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο.
  Η Μήδεια ανήκει και αυτή στη χορεία εκείνων των μυθολογικών ηρωίδων που ανέπτυξαν ένα ερωτικό ειδύλλιο με κάποιον ξένο, αλλά δυστυχώς το love story τους είχε άσχημη και τραγική κατάληξη. Συγκεκριμένα ερωτεύτηκε τον Ιάσονα, αρχηγό της Αργοναυτικής Εκστρατείας, όταν πάτησε το πόδι του στην Κολχίδα. Χωρίς την πολύτιμη βοήθειά της ο Ιάσονας δε θα μπορούσε να πάρει το Χρυσόμαλο δέρας. Εκείνη για την βοήθεια που θα του παρείχε τον έβαλε να της υποσχεθεί ότι θα την παντρευόταν, αν το διάβημά του είχε επιτυχία. Εκείνος της υποσχέθηκε γάμο, αλλά αργότερα την πρόδωσε όπως θα δούμε.
Η Μήδεια του Ντελακρουά

  Για να μην πολυλογώ,ο Ιάσονας παίρνει το χρυσόμαλο δέρας, η Μήδεια αποφασίζει να προδώσει και να εγκαταλείψει τον πατέρα της(η πολιτική του οποίου ήταν βάσει κάποιας παράδοσης να σκοτώνει όποιον ξένο έφτανε στην χώρα του, πολιτική στην οποία ήταν αντίθετη η κόρη του) και να επιβιβαστεί στο πλοίο μαζί με τον εραστή της. Μάλιστα πήρε ως όμηρο τον αδελφό της Άψυρτο και δε δίστασε να τον σκοτώσει, να τον κομματιάσει και να σκορπίσει τα μέλη του στην θάλασσα, για να καθυστερήσει την καταδίωξή της από τον πατέρα της.
  Το ζευγάρι κατατρεγμένο το σκάει(η Μήδεια καταζητούταν και καταδιωκόταν, για να τιμωρηθεί για το έγκλημά της) και μετά από μια στάση στην Ιωλκό, όπου η Μήδεια με δόλο σκότωσε τον Πελία πείθοντας τις κόρες του να τον τεμαχίσουν και να τον βράσουν δήθεν για να γίνει πάλι νέος, πάνε να ζήσουν στην Κόρινθο.  Εκεί ζουν για ένα διάστημα ευτυχισμένοι, έως ότου ο Ιάσονας την προδίδει και την εγκαταλείπει για να παντρευτεί την Γλαύκη, κόρη του βασιλιά Κρέοντα. Η Μήδεια εξορίζεται από τον Κρέοντα και γεμάτη μανία και θυμό αποφασίζει την εκδίκησή της. Βούτηξε ένα χιτώνα, μαζί με στολίδια και κοσμήματα μέσα σε δηλητήριο και το έστειλε ως δώρο γάμου στην αντίζηλό της, η οποία με το που το φόρεσε κυκλώθηκε από μια φωτιά, κάηκε και πέθανε. Στη συνέχεια διέπραξε το αποτρόπαιο έγκλημά της σκοτώνοντας τα ίδια της τα παιδιά μέσα στον ναό της Ήρας.
Η Μἠδεια του Frederick Sandys

  Έπειτα η Μήδεια κατέφυγε στην Αθήνα με ένα άρμα που το έσερναν φτερωτά άλογα. Εκεί συνδέθηκε με τον Αιγέα και απέκτησε έναν γιο, τον Μήδο. Πήγε όμως να θανατώσει τον Θησέα, όταν αυτός ήρθε στην Αθήνα για να τον αναγνωρίσει ο πατέρας του, εξορίστηκε και κατέφυγε στην Ασία μαζί με τον γιο της Μήδο. Το τέλος της είναι σκοτεινό.
  Πηγές σχετικά με τον μύθο της Μήδειας υπάρχουν αρκετές. Αναφέρω ενδεικτικά τις ομώνυμες τραγωδίες του Ευριπίδη και του Σενέκα, το έπος Αργοναυτικά του Απολλώνιου Ρόδιου, οι Metamorphoses και οι Heroides του Οβιδίου.

Για να μη χάσεις το επόμενο mythology talk άρθρο, ακολούθησε τώρα το @epi_pantos στο facebook/instagram.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το