Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Μέχρι το άπειρο κι ακόμα παραπέρα» της Άννας Κοντολέων: ο φόβος απέναντι στο καινούργιο, το διαφορετικό

 

Αυτή η υπέροχη αίσθηση ζεστασιάς και ασφάλειας έχει ολοκληρωτικά χαθεί. Τώρα πια είμαι μόνος μου και μέσα σ’ αυτή τη μοναξιά δεν υπάρχει τίποτα και κανένας. Νιώθω κουρασμένος, εξαντλημένος, σαν να έχουν περάσει από πάνω μου εκατό χρόνια. Παντού γύρω μου σκοτάδι και σιωπή. Νιώθω άβολα. Φοβάμαι[1].

  Πόσο υγιές είναι για έναν έφηβο να αισθάνεται έτσι; Υπάρχει πιθανότητα να αισθανθεί όμορφα και σιγουριά για τον εαυτό του και το αύριο; Πώς; Ποιος θα τον βοηθήσει, αν δε μιλήσει και δεν  εξηγήσει πώς νιώθει;

  Μπορεί να παραδεχτεί ότι αισθάνεται μόνος κι εγκαταλελειμμένος; Είναι σε θέση να ομολογήσει πως τα πάντα γύρω του αλλάζουν κι εκείνος χρειάζεται λίγο παραπάνω χρόνο για να προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες; Ή κανείς δε θα τον προσέξει; Είναι δυνατόν να αφήσει πίσω του την παλιά του ζωή και να ξαναρχίσει απ’ το μηδέν;

  Ο νους του Μάνθου ταλανίζεται από αρνητικές σκέψεις από τη στιγμή που οι γονείς του του ανακοινώνουν πως θα πρέπει να μετακομίσουν από την Αθήνα και να πάνε να μείνουν σε μια άλλη πόλη, επειδή η μητέρα του βρήκε εκεί δουλειά.

  Το δεκατετράχρονο αγόρι απελπίζεται και δε δέχεται τη νέα συνθήκη, τρομοκρατείται στην ιδέα να χάσει τον καλύτερό του φίλο, όπως και το να αφήσει όσα ήταν δεδομένα τόσα χρόνια, για κάτι νέο κι άγνωστο. Όμως οι αντιστάσεις του θα καμφθούν. Ο Μάνθος θα πρέπει να πάει σε νέο σχολείο και να προσαρμοστεί σε μια νέα καθημερινότητα, εντελώς διαφορετική από αυτήν που ήξερε.

  Ο θυμός και η απελπισία θα ριζώσουν μέσα του, η μοναξιά θα τον κατατρώει κι εκείνος δε θα είναι διαθέσιμος να ομολογήσει τα αισθήματά του. Το να είναι ευτυχισμένος δε θα αποτελεί επιλογή και την εσωτερική φωνή μέσα του, που όσο κι αν θα τον πιέζει να μιλήσει ανοιχτά, εκείνος θα την καταπνίγει.  

  Όμως δε θα μπορεί να έχει για πάντα παρωπίδες. Κάποια στιγμή θα αναγνωρίσει ότι το διαφορετικό δεν είναι απαραίτητα κακό. Θα καταλάβει πως το παρελθόν δεν ήταν τόσο ιδανικό και όσα ήταν τροχοπέδη για να δώσει μια ευκαιρία στη νέα κατάσταση, θα εξανεμιστούν.

  Αρκεί να το επιλέξει. Αρκεί να διαλέξει να παραμερίσει τον εγωισμό του, το ρατσισμό και την ξενοφοβία που επικρατεί στον κόσμο που ζούσε και τον επηρέαζε και να ωριμάσει μέσα του. Διότι το αγόρι ζει σε μια εποχή κρίσης. Μια κρίση οικονομική, μια κρίση αξιών. Μια κρίση που μπορεί να δηλητηριάσει και να τερματίσει την αθωότητα των νέων παιδιών.

  Όμως πάντα, μέχρι και σε μια τέτοια περίοδο, η ανθρωπιά μπορεί να νικήσει και η αγάπη να επικρατήσει. Η φθορά της ψυχής του Μάνθου είναι δυνατόν να γιατρευτεί από την αγάπη που θα λάβει από τον κόσμο που τον περιβάλλει. Οι νέοι του φίλοι, η καθηγήτριά του, ένας σοφός ηλικιωμένος, η γιαγιά του και οι γονείς του θα τον προστατεύσουν και θα συνδράμουν στην προσαρμογή του, μέχρι ο ίδιος να καταφέρει να εκφράσει το πώς αισθάνεται και να ενωθεί με όσους ανθρώπους έχει αποξενώσει.

  Ο Μάνθος θα πρέπει να αντικρίσει το είδωλό του στον καθρέφτη και να συνειδητοποιήσει τα λάθη του και το ποιος πραγματικά είναι. Το ποιος θέλει να γίνει. Το ποιους και το τι θέλει πλέον. Να αποδεχτεί ό,τι ήταν και να έχει τη δύναμη να συγχωρήσει τον εαυτό του. Να καταλάβει πως τα σφάλματά του δεν τον καθορίζουν, αν έχει το σθένος να αλλάξει προς το καλύτερο. Και, τέλος, να αφήσει να τον πλησιάσουν και να τον προστατεύσουνοι άνθρωποι που θέλουν το καλό του.

  Πρόκειται για ένα βιβλίο ρεαλιστικό με έναν πρωταγωνιστή έντονο και δυναμικό, με περιγραφές των συναισθημάτων να το πλημμυρίζουν, που μιλά για τη σύγχρονη εποχή της Ελλάδας. Περνά το μήνυμα πως η ανθρωπιά και η αγάπη είναι τα πιο αποτελεσματικά φάρμακα στο μίσος και την κατάθλιψη.

  Η συγγραφέας του νεανικού μυθιστορήματος «Μέχρι το άπειρο κι ακόμα παραπέρα» Άννα Κοντολέων, με μια εξαιρετική σκιαγράφηση του χαρακτήρα του νεαρού πρωταγωνιστή, του Μάνθου, θα κάνει τους αναγνώστες να βυθιστούν στον ψυχισμό και τη ζωή του ήρωά της, ώστε μέσα από ένα ταξίδι γνωριμίας του καινούργιου, νοσταλγίας του παλιού και της αποκαθήλωσης των κακών προτύπων και πιστεύω, να δώσει το μήνυμα πως η αγάπη φτάνει μέχρι το άπειρο κι ακόμα παραπέρα.

Ø  Κοντολέων Άννα, Μέχρι το άπειρο κι ακόμα παραπέρα, εκδόσεις Πατάκη, Αθήνα 2014.

Συντάκτης: Χάρης Μποϊντάς, φοιτητής φιλολογίας

Για να μη χάσεις το επόμενο άρθρο, ακολούθησε και εσύ ΤΩΡΑ το @epi_pantos στο facebook/instagram.



[1]Κοντολέων, Πατάκης, 2014, σελ. 113


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το