Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αφιέρωμα: 77 χρόνια από τον θάνατο του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη

   Σήμερα συμπληρώνονται 77 χρόνια από τον θάνατο του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη. Ο Ναπολέων Λαπαθιώτης είναι Νεοέλληνας ποιητής της περιόδου του μεσοπολέμου και ανήκει και αυτός στην χορεία των αυτόχειρων λογοτεχνών του τόπου μας. Γεννημένος στις 31 Οκτωβρίου του 1888, ο πατέρας του υπήρξε ανώτατος στρατιωτικός και η μητέρα του ήταν η Βασιλική Παπαδοπούλου, ανιψιά του Χαριλάου Τρικούπη. Υπήρξε ιδιαίτερα γλωσσομαθής. Το 1905 γράφτηκε στη Νομική Σχολή Αθηνών. Ολοκλήρωσε τις σπουδές του, ωστόσο δεν άσκησε ποτέ το επάγγελμα του δικηγόρου. Εμφανίζεται στον κόσμο των γραμμάτων επίσημα το ίδιο έτος με το ποίημα του «Έκσταση» στο περιοδικό «Νουμάς» σε ηλικία 17 ετών και υπήρξε 2 χρόνια αργότερα ιδρυτικό μέλος του περιοδικού «Ηγησώ». Είχε δημοσιογραφική και λογοτεχνική συνεργασία με αρκετά περιοδικά και εφημερίδες της εποχής του.

  Κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων υπηρέτησε ως έφεδρος ανθυπολοχαγός και το 1917 ως βενιζελικός συμμετείχε στο κίνημα της Εθνικής Άμυνα μαζί με τον πατέρα του. Λίγα χρόνια αργότερα μετά την έκρηξη της Οκτωβριανής Επανάστασης θα υιοθετήσει τον κομμουνισμό. Το 1937 πεθαίνει η μητέρα του και λίγα χρόνια αργότερα και ο πατέρας του. Οι θάνατοι τον γονιών του είχαν καταλυτική επίδραση στην ζωή του, καθώς δεν είχε υπάρξει ουσιαστικά οικονομικά ανεξάρτητος. Αντιμετώπιζε προβλήματα εξάρτησης με την ηρωίνη, ενώ τα βιοποριστικά προβλήματα που είχε σε συνδυασμό με τις κακουχίες της Κατοχής τον ανάγκαζαν να ξεπουλάει την πατρική του περιουσία. Στις 7 Ιανουαρίου του 1944 θα αυτοκτονήσει στο σπίτι του στα Εξάρχεια με το όπλο του πατέρα του.

                                                          Μοναξιά

                                      Εἶμαι μόνος. Βραδυάζει. Τί νὰ κάνω…

                                     Τὰ χέρια μου εἶναι τόσο ἀπελπισμένα!

                                     Τὰ χέρια μου εἶναι τόσο κουρασμένα!

                                     Τ᾿ ἀφήνω καὶ γλιστροῦν, ἀργὰ στὸ πιάνο…

 

                                      Παίζω στὴ τύχη κάτι ἀγαπημένο,

                                      κάτι παλιὸ καὶ γνώριμο καὶ πλάνο…

                                      Καὶ πάλι σταματῶ. Δὲν ἐπιμένω.

                                      Θὰ προτιμοῦσα μᾶλλον, νὰ πεθάνω…

  Ο Λαπαθιώτης ανήκει στην ποιητική γενιά του 1920. Στο ξεκίνημα της ποιητικής του δραστηριότητας εμφανίζει επιρροές από το ρεύμα του αισθητισμού και τον Όσκαρ Ουάιλντ. Είναι μια προσωπικότητα που τάραξε τους ρυθμούς της εποχής του τόσο με την εκκεντρική του εμφάνιση και τον αντισυμβατικό του χαρακτήρα όσο και με την δεδηλωμένη ομοφυλοφιλική ερωτική του ταυτότητα, η οποία αναδύεται και από την ποίηση του με τολμηρούς στίχους. 

                                     ΚΙ ΕΠΙΝΑ ΜΕΣ’ ΑΠ’ ΤΑ ΧΕΙΛΙΑ ΣΟΥ

                                      Κι οι μπερντέδες ήταν κόκκινοι,

                                      κι ήταν άσπρο το κρεβάτι,

                                      κι όλο θόλωνε, όλο μέλωνε

                                      το γλυκό γλυκό σου μάτι·


                                      Και τα χέρια σου πλεκόντουσαν

                                      στο κορμί μου γύρω γύρω,

                                      κι έπινα μέσ’ απ’ τα χείλια Σου,

                                      γλυκιάν άχνα σαν το μύρο·

 

                                      Και σταλάζανε απ’ τα χείλια σου

                                      γλυκά λόγια, σαν τα μύρα

                                      κι ήταν άσπρο το κρεβάτι μας

                                      κι οι μπερντέδες σαν πορφύρα…

 

                                      Έτσι αγάπη μου, σε χόρτασα

                                      κι έτσι τη γλυκάδα σου ήπια

                                      μέσα στ’ άνομα αγκαλιάσματα,

                                      στ’ άνομα τα καρδιοχτύπια,

 

                                      Κι απ’ το μέλι ποθοπλάνταζε

                                      το κορμί σου και το μάτι

                                      κι οι μπερντέδες ήταν κόκκινοι

                                      κι ήταν άσπρο το κρεβάτι…

  Η ποίηση του διακρίνεται για την λυρική του ευαισθησία και για να αγνά, πηγαία και αυθεντικά ανθρώπινα συναισθήματα που διοχετεύει ο ποιητής της. Διαβάζοντας ποιήματα του Λαπαθιώτη έρχεσαι σε επαφή με τα ειλικρινή συναισθήματα ενός ποιητή άλλοτε τρυφερού, άλλοτε πικραμένου. Έρωτας, χαρά, λύπη, απογοήτευση, νοσταλγία, θάνατος, μελαγχολία.

  Κλείνοντας θα παραθέσουμε ένα από τα πιο διάσημα ποιήματα του Λαπαθιώτη, το Ερωτικό. Το ποίημα αυτό διαθέτει ακροστιχίδα και σχηματίζει το όνομα Κώστας Γκίκας, που υπήρξε εραστής του ποιητή. Το ποίημα αυτό, όπως και άλλα του ποιητή, μπορείτε να τα αναζητήσετε μελοποιημένα στο youtube.

                                                       Ἐρωτικό

                                       Καημὸς ἀλήθεια νὰ περνῶ

                                       τοῦ ἔρωτα πάλι τὸ στενό,

                                       ὥσπου νὰ πέσει ἡ σκοτεινιὰ

                                       μιὰ μέρα τοῦ θανάτου…

 

                                       Στενὸ βαθὺ καὶ θλιβερό,

                                       ποῦ θὰ θυμᾶμαι γιὰ καιρό,

                                       – τί μοῦ στοιχίζει στὴν καρδιὰ

                                       τὸ ξαναπέρασμά του;

 

                                       Ἂς εἶναι, ὡστόσο, – τί ὠφελεῖ;

                                       Γυρεύω πάντα τὸ φιλί,

                                       στερνὸ φιλί, πρῶτο φιλὶ

                                       καὶ μὲ λαχτάρα πόση!

 

                                       Γυρεύω πάντα τὸ φιλὶ – ἂχ καρδιά μου!

                                       ποὺ μοῦ τὸ τάξανε πολλοί,

                                       κι ὅμως δὲν μπόρεσε κανεὶς

                                       ποτὲ νὰ μοῦ τὸ δώσει…

 

                                      Ἴσως μιὰ μέρα, ὅταν χαθῶ,

                                       γυρνώντας πάλι στὸ βυθὸ

                                       καὶ μὲ τὴ νύχτα μυστικά,

                                       γίνουμε πάλι ταίρι,

 

                                       αὐτὸ τὸ ἀνεύρετο φιλί,

                                       ποὺ τὸ λαχτάρησα πολύ,

                                       – σὰ μιὰ παλιά της ὀφειλὴ

                                       – νὰ μοῦ τὸ ξαναφέρει…

Για να μη χάσεις το επόμενο αφιέρωμα, ακολούθησε τώρα το @epi_pantos στο facebook/instagram

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το