Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

27 Ιανουαρίου,Διεθνής Ημέρα μνήμης των θυμάτων του Ολοκαυτώματος: Τι ήταν το Ολοκαύτωμα;

   

  Η 27η Ιανουαρίου έχει καθιερωθεί από τα Ηνωμένα Έθνη ως η Διεθνής Ημέρα μνήμης των θυμάτων του ολοκαυτώματος. Τι σημαίνει, όμως, ολοκαύτωμα και ποιο είναι το ιστορικό περιεχόμενο αυτού του όρου;

  Η λέξη προέρχεται ετυμολογικά από το αρχαιοελληνικό ρήμα ὁλοκαυτῶ και η αρχική σημασία της υποδηλώνει το οτιδήποτε ή τον οποιονδήποτε που καίγεται ολοκληρωτικά και συνεκδοχικά έχει την σημασία της ολοκληρωτικής θυσίας. Σε μία δεύτερη μεταφορική σημασία με τον όρο ολοκαύτωμα εννοείται η μαζική και βάρβαρη θανάτωση, ο αφανισμός μεγάλου αριθμού ανθρώπων.

  Η λέξη αυτή απαντά για πρώτη φορά στην μετάφραση των Εβδομήκοντα της Παλαιάς Διαθήκης με τη σημασία του ζώου που προσφέρεται να καεί ολοκληρωτικά στο θυσιαστήριο. Αργότερα στην σύγχρονη εποχή ο όρος αυτός χρησιμοποιήθηκε για να δηλώσει την συστηματική και μαζική δολοφονία των 6 εκατομμυρίων Εβραίων από το καθεστώς τον Ναζί και τους συνεργάτες τους.

  Οι Ναζί κατέλαβαν την εξουσία στην Γερμανία τον Ιανουάριο του 1933. Με βάση τις πεποιθήσεις τους και το ιδεολογικό οικοδόμημα που είχαν κατασκευάσει θεωρούσαν ότι οι Γερμανοί αποτελούσαν την Αρία φυλή, πίστευαν, δηλαδή, πως ήταν φυλετικά ανώτεροι. Στο πλαίσιο των ισχυρισμών τους στοχοποίησαν διάφορες ομάδες ανθρώπων λόγω της δήθεν βιολογικής και φυλετικής κατωτερώτητάς τους. Μεταξύ αυτών υπήρξαν και οι Εβραίοι.

  Υπολογίζεται ότι μέχρι το 1945 το Ναζιστικό καθεστώς αφάνισε περίπου δύο στους τρεις Ευρωπαίους Εβραίους. Ο εβραϊκός πληθυσμός της Ευρὠπης αριθμούσε τότε περίπου στα 9 εκατομμύρια. Η ναζιστική πολιτκή και το σχέδιο που προέβλεπε στην εξόντωση των Εβραίων ονομάστηκε «Τελική Λύση». Πιο συγκεκριμένα, πολλές εβραϊκές επιχειρήσεις υφίσταντο βανδαλισμούς, βιβλία Εβραίων συγγραφέων καίγονταν δημοσίως, Εβραίοι απομακρύνονταν από δημόσιες θέσεις και οι περιουσίες τους δημεύονταν και περνούσαν υπό ναζιστικό έλεγχο, στιβάζονταν σε γκέτο και στρατόπεδα συγκέντρωσης και καταναγκαστικών έργων, πυροβολούνταν σε εκτελεστικά αποσπάσματα ή θανατώνονταν με αέρια σε ειδικά σχεδιασμένες και διαμορφωμένες αίθουσες. Φυσικά διωγμούς, βασανιστήρια, εκτοπισμό, θανάτωση υπέστησαν και άλλες πληθυσμιακές ομάδες όπως οι Ρομά, οι Πολωνοί, οι Σοβιετικοί, οι έγχρωμοι, άτομα με φυσικές αναπηρίες, οι ομοφυλόφιλοι, όπως και οι πολιτικά αντιφρονούντες(κομμουνιστές, σοσιαλιστές).

  Η σημερινή ημέρα έχει την σημασία της. Δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε την φρικαλεότητα και τις θηριωδίες του παρελθόντος σε μία εποχή που οι νεοναζιστικές ομάδες πολλαπλασιάζονται. Ο κίνδυνος του αντισημητισμού ακόμα είναι παρών. Ο φανατισμός εκ μέρους εκείνων που ενδεχομένως προσπαθούν να διαστρεβλώσουν την ιστορία σήμερα μπορεί να διαδοθεί με τεράστιες ταχύτητες χάρη στο διαδίκτυο και στα social media. Είναι χρέος μας να βρισκόμαστε διαρκώς σε επαγρύπνηση.

Για να μην χάσεις το επὀμενο ποστ στην ενότητα των history talks, ακολούθησε τώρα το @epi_pantos στο facebook/instagram!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το