Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αφιέρωμα: Η Μεγάλη Χίμαιρα, Μ. Καραγάτσης

  Η Μεγάλη Χίμαιρα του Μ.Καραγάτση αποτελεί έργο- σταθμό, τόσο της νεοελληνικής λογοτεχνίας όσο και του ίδιου του συγγραφέα. Πρόκειται για ερωτικό μελόδραμα στο οποίο ο αναγνώστης παρακολουθεί τη ψυχοσύνθεση της Μαρίνας, μιας παθιασμένης με την ελληνική κλασική παιδεία Γαλλίδας, η οποία έρχεται να ζήσει στην Ελλάδα ερωτευμένη και παντρεμένη με τον Γιάννη, έναν Έλληνα εφοπλιστή.

Η Μαρίνα όντας παγιδευμένη στα δύσκολα παιδικά της χρόνια προσδοκά η γνωριμία της με τον Γιάννη να αποτελέσει γι’ αυτήν την επανεκκίνηση των ονείρων της. Πράγματι, στην αρχή η εγκατάστασή της στη Σύρα βαίνει ομαλά, έως ότου το ναυάγιο της «Μαρίνας», του ενός εκ των δύο πλοίων της οικογενείας των Ρεΐζηδων, θα οδηγήσει στο προσωπικό ναυάγιο της ίδιας της Μαρίνας, αρχής γενομένης με την αποδοκιμαστική αντιμετώπιση της πεθεράς της. Η αποσύνθεση του ονείρου της συνεχίζεται με το να ερωτευτεί τον Μηνά, τον αδελφό του Γιάννη. Και κάπως έτσι η πραγματικότητα μ’ αυτό που είχε ονειρευτεί μοιάζουν σα δύο ξένα, ασυμβίβαστα, σώματα· επιβιώνει το δυνατότερο.

Ο Καραγάτσης μετατρέπει τη Μαρίνα σε χίμαιρα, σκεπάζοντας την έννοια της αγάπης με το πέπλο του κυνισμού. Πλάθουμε τη ψευδαίσθηση ότι πετυχαίνουμε, ερωτευόμαστε, δημιουργούμε πνευματικά, ως ότου όλα να καούν στο παρανάλωμα της στιγμής. Αυτή τη μοιραία στιγμή περιγράφει ο Καραγάτσης, στην οποία η Μαρίνα παρασύρεται από τη δίνη του πάθους, πυροδοτώντας τα παλιά ψυχολογικά της τραύματα και εν τέλει την αυτοκαταστροφή της.

Η Μεγάλη Χίμαιρα μεταξύ άλλων μνημονεύει στις σελίδες της την αρχαία τραγωδία της Μήδειας, η οποία τιμώρησε τον Ιάσονα, γιατί σταμάτησε να την αγαπάει. Η Μαρίνα όντας ψυχωτική τιμώρησε πρώτα από όλους τον ίδιο της τον εαυτό, συμπαρασύροντας ολόκληρη την οικογένεια των Ρεΐζηδων. Ο Ιάσονας τιμωρήθηκε, γιατί κάμφθηκε από το πάθος του, το ίδιο και η Μαρίνα. Τα ερωτήματα γύρω από τα όρια του έρωτα, του πάθους και γενικά της ανθρώπινης φύσης πλανώνται διαρκώς και αορίστως, αφήνοντας το περιθώριο στον αναγνώστη να προβληματιστεί και να δώσει τις δικές του απαντήσεις.

Υπό αυτό το πλαίσιο το φινάλε πάλλεται ανάμεσα στην τραγικότητα και τη λύτρωση. Μια μυθοπλασία που μετουσιώνεται σε ηθοπλασία για μια Μαρίνα- χίμαιρα από τις τόσες της ιστορίας. Ποιο είναι το αμάρτημα της Μαρίνας άραγε; «Μα είμαι άνθρωπος. Συνδυάζω την κορυφαία χυδαιότητα με την κορυφαία νοημοσύνη»(απόσπασμα βιβλίου). 

. «Η Μεγάλη Χίμαιρα» έχει μεταφερθεί αρκετές φορές στο θέατρο. Η τελευταία είναι σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Τάρλοου από το Θέατρο Πορεία. Μάλιστα, το Σάββατο 26/12 και 20.00 μ.μ. ώρα Ελλάδος το θεατρόφιλο κοινό θα μπορεί να απολαύσει την παράσταση μέσω real time live streaming. Για περισσότερες πληροφορίες:  https://poreiatheatre.com/plays/h-megalh-ximaira/

Συντάκτης: Μαρία Πατηνιώτη, φοιτήτρια Επικοινωνίας και ΜΜΕ.

Για να μη χάσεις το επόμενο άρθρο για λογοτεχνία, ακολούθησε τώρα το @epi_pantos στο facebook/instagram!

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το