Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ιστορίες προδοσίας(part 1): Κοριολανός


  Η μορφή και η σταδιοδρομία του Γναίου Μάρκιου Κοριολανού(Gnaeus Marcius Coriolanus) και η ιστορία ή καλύτερα ο μύθος που τον έχει περιβάλλει κεντρίζουν την προσοχή και το ενδιαφέρον όλων όσων, εξειδικευμένων ή μη, προσπαθούν να εξερευνήσουν και να γευτούν τον τόσο σαγηνευτικό, απολαυστικό και συνάμα μυστηριώδη μπουφέ του αρχαίου κόσμου. Ειδικότερα το πιάτο του Κοριολανού θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα γευστικό, αν σκεφτούμε πως ο ίδιος ο Shakespeare, αυτός ο καλόγουστος γευσιγνώστης του αρχαίου κόσμου, αποφάσισε να του αφιερώσει μια ολόκληρη τραγωδία του. Ποιός είναι, λοιπόν, αυτός ο Coriolanus και τι ιδιαίτερο θα μπορούσε να αποκομίσει ο σύγχρονος άνθρωπος που θα έρθει σε επαφή μαζί του, έστω και ακροθιγώς;
  Ο Κοριολανός ήταν ένας Ρωμαίος αριστοκράτης και στρατηγός που έζησε και δραστηριοποιήθηκε μάλλον χονδρικά από το τελευταίο τέταρτο του 6ου αι.π.Χ. μέχρι και το πρώτο τέταρτο του 5ου αι.π.Χ. Η σύγχρονη έρευνα δυσκολεύεται να αποφανθεί αν η συγκεκριμένη φυσιογνωμία περιορίζεται  μόνο στην σφαίρα του θρύλου ή αν υποβόσκει και ένα πραγματικό ιστορικό υπόβαθρο από πίσω. Σε κάθε περίπτωση, η ιστορία ή ο θρύλος που έχει δημιουργηθεί γύρω από το όνομά του είναι άξιος αναφοράς.
  Βρισκόμαστε στη δεκαετία 500-490π.Χ. στην Ρώμη. Ο Κοριολανός έχει εξασφαλίσει χάρη την ανδρεία του και στις δεξιότητές του ως στρατηγός των ρωμαϊκών στρατευμάτων κάποια καταξίωση και αναγνώριση λόγω των πολεμικών του κατορθωμάτων ενάντια σε δύο γηγενή ιταλικά φύλη εχθρικά των Λατίνων, τους Ουόλσκους και τους Αίκουους. Έχουν περάσει λίγα χρόνια από μια πολύ σημαντική πολιτειακή αλλαγή για την ιστορία της Ρώμης: την πτώση και ανατροπή της μισητής  βασιλείας και την μετάβαση στο πολίτευμα που το χαρακτήριζαν οι Ρωμαίοι Res Publica(ουσιαστικά πρόκειται για μετάβαση σε μια αριστοκρατική ολιγαρχία). Μπορεί η αρχή του ενός να έχει αντικατασταθεί από την αρχή των ολίγων, ωστόσο για την πλειονότητα του φτωχού ρωμαϊκού λαού, τους πληβείους, αυτό δεν είχε κάποιο ουσιαστικό και πρακτικό αντίκρυσμα. Οι κοινωνικές αντιθέσεις μεταξύ των πλούσιων αριστοκρατών, των πατρικίων, και των φτωχών πληβείων οξύνονται, ενώ οι αυθαιρεσίες των πρώτων εναντίον των δεύτερων συνεχίζονται. Έτσι, η τάξη των πληβείων αναλαμβάνει δράση και κατορθώνει ασκόντας πίεση στην τάξη των πατρικίων να αναγνωριστεί ένα νέο αξίωμα, οι δήμαρχοι, που έχουν ως σκοπό να προστατεύουν τα δικαιώματα και τα συμφέροντα των πληβείων(494π.Χ.)
  Μέσα σε αυτές τις συνθήκες το 493-492 ξεσπάει μια επισιτιστική κρίση και ο ρωμαϊκός λαός υποφέρει από τον λιμό. Ο Κοριολανός ως άτεγκτος και άκρως συντηρητικός αριστοκράτης που ήταν αποφασίζει να εκμεταλευτεί την κρίση και προτείνει εκδικητικά στην Σύγκλητο, βασικό πολιτειακό όργανο της ρωμαϊκής πολιτείας, να διανεμηθεί σιτάρι στους πληβείους μόνο αν εκείνοι καταργούσαν το αξίωμα του δημάρχου και υποτάσσονταν πλήρως στην εξουσία των πατρικίων. Τότε οι πληβείοι που λιμοκτονούσαν εξαγρειώθηκαν. Υπήρξαν έντονες αντιδράσεις εκ μέρους τους με αποτέλεσμα ο Κοριολανός να εκδιωχθεί και κατόπιν δίκης εναντίον του να καταδικαστεί σε εξορία.
  Τότε γεμάτος οργή και μίσος για την πατρίδα του καταφεύγει στους Ουόλσκους, εχθρούς της Ρώμης, συντάσσεται μαζί τους, καταφέρνει να τους πείσει να τον εμπιστευθούν και επιστρέφει επικεφαλής του στρατού τους εναντίον της Ρώμης. Αρχίζει να καταστρέφει και να λεηλατεί εδάφη που άνηκαν στην επικράτεια τη Ρώμης και να την πολιορκεί. Τότε είναι που με βάση τον μύθο και ορισμένες αρχαίες πηγές σε μια αποστολή πρεσβείας που είχε σταλεί για διαπραγμάτευση στον Κοριολανό ως ύστατη προσπάθεια συμμετείχαν η μητέρα του Βετούρια και η σύζυγός του Βολούμνια με τα παιδιά τους. Στη συνάντηση της με τον γιο και προδότη της πατρίδας της η Βετουρία φέρεται να είπε τα εξής:
  «Επίτρεψέ μου, προτού με αγκαλιάσεις, να μάθω αν έχω έρθει σε εχθρό ή στον γιο μου, αν είμαι αιχμάλωτη ή η μητέρα σου στο στρατόπεδό σου. Σε τέτοιο σημείο με κατάντησε η μακροζωία και τα έρμα γηρατειά μου, ώστε να σε δω εξόριστο και ύστερα εχθρό; Πώς μπόρεσες να ερημώσεις αυτή τη γη που σε γέννησε και σε ανέθρεψε; Παρόλο που είχες έρθει εχθρικός και απειλητικός, δεν υποχώρησε η οργή σου όταν πατούσες τα σύνορα της πατρίδας σου; Δεν σου πέρασε η ιδέα, σαν είδες τη Ρώμη, πως"μέσα σε εκείνα τα τείχη βρίσκονται το σπίτι και οι θεοί μου, η μητέρα, η σύζυγος και τα παιδιά μου''; Αν λοιπόν εγώ δε σε είχα γεννήσει, η Ρώμη δε θα πολιορκούταν. Αν δεν είχα γιο, θα πέθαινα ελεύθερη σε ελεύθερη πατρίδα. Όμως εγώ πια τίποτα δε μπορώ να πάθω ούτε πιο αισχρό για σένα ούτε πιο θλιβερό για μένα και ούτε πρόκειται να ζήσω για πολύ, έτσι που είμαι η δύσμοιρη. Αυτούς που βλέπεις, όμως, αν συνεχίσεις τους περιμένει είτε πρόωρος θάνατος είτε μακροχρόνια σκλαβιά»
  Μετά την παρέμβαση της μητέρας του ο Κοριολανός πείστηκε, έλυσε την πολιορκία και αποχώρησε με τα στρατεύματά του. Στη συνέχεια παραμένει σκοτεινό και συγκεχυμένο το τι απέγινε και ποια ήταν η κατάληξη που είχε. Ανεξάρτητα, όμως, από το τέλος του, το επεισόδιο αυτό που αφηγηθήκαμε, προερχόμενο από το έργο ενός Ρωμαίου ιστορικού, του ονομαζόμενου Τίτου Λίβιου(Ab urbe condida, 2.40) μπορεί να προσφέρει στον σύγχρονο αναγνώστη συγκίνηση ανάλογη με αυτή που τον κατακλύζει, όταν έρχεται σε επαφή με κείμενα όπως η Ιλιάδα και με σκηνές όπως ο αποχαιρετισμός του Έκτορα και της Ανδρομάχης στην Ζ ραψωδία.

Remember to follow in facebook/instagram @epi_pantos

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το