Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» του Πολυτεχνείου


   Η καθιέρωση επετείων και ημερών μνήμης γεγογότων τα οποία έχουν χαρακτεί στη συλλογική μνήμη και συνείδηση ενός λαού  εξ ορισμού επιτελούν μια πολύ συγκεκριμένη στόχευση. Διατήρω τις αμφιβολίες μου για το πόσο αυτή η στόχευση επιτυγχάνεται τη σημερινή εποχή(πόσο μάλλον τις μέρες της πανδημίας του covid- 19!). Ωστόσο, σκοπός αυτού του άρθρου δεν είναι να αναφερθεί στους λόγους καθιέρωσης επετειακών ημερών ούτε να επιχειρήσει μια επισκόπηση των γεγονότων του αιματηρού Δεκέμβρη του 1973. Αντί αυτών θα σταθώ σε μία λεπτομέρεια του συμβάντος που έχει καθιερωθεί να καλείται «Η εξέγερση του Πολυτεχνείου», στοιχείο ανεπαίσθητο που, όμως, έχει τη σημασία του.
  Αν κάποιος κάνει μια ταχεία αναζήτηση στο διαδίκτυο σχετικά με τα γεγονότα του Πολυτεχνείου, είναι πίθανον να εντοπίσει την εξής πληροφορία: οι φοιτητές που είχαν οχυρωθεί εντός της σχολής επί της οδού Πατησίων αυτοαποκαλούνταν« Ελεύθεροι Πολιορκημένοι». Μια λεπτομέρεια που δεν αξίζει μόνο κανείς να παρατηρήσει, αλλά να κάνει μια παύση και να στοχαστεί.
  Αν αυτή η πληροφορία πράγματι ισχύει, αν οι φοιτητές αυτοί είχαν υιοθετήσει αυτόν τον συλλογικό αυτοπροσδιορισμό, τότε έχουμε να κάνουμε με ένα από τα πιο τρανά παραδείγματα που επιβεβαιώνουν μια από τις πολλές πτυχές, όψεις και λειτουργίες του λογοτεχνικού φαινομένου. Φυσικά αυτό το οξύμωρο ονοματικό σύνολο(ελεύθεροι πολιορκημένοι) αποτελεί τον τίτλο ενός εκ των σημαντικότερων και εμβληματικότερων ποιημάτων της νεοελληνικής λογοτεχνικής παραγωγής το οποίο ανήκει στον λογοτέχνη(με όλη τη σημασία του όρου) Διονύσιο Σολώμό. Δεν είναι τυχαίο ότι οι φοιτητές του Πολυτεχνείου ενδέχεται να επέλεξαν να αποκαλούν τους εαυτούς τους έτσι. 
  Το γεγονός πως αυτοί οι άνθρωποι στη διάρκεια της ασφυκτικής και πιεστικής εμπείριας που βίωναν επέλεξαν να περιγράψουν, να προσδιορίσουν και να σημασιοδοτήσουν την κατάσταση στην οποία βρίσκονταν τοιουτοτρόπως, μέσω δηλαδή των υψηλὠν νοημάτων που απορρέουν από ένα ποίημα το οποίο αφορά στο ψυχικό σθνένος, την εσωτερική πνευματική και ηθική δὐναμη και ελευθερία ανθρώπων που υφίστανται ακραίες εξωτερικές φυσικές πιέσεις και δυσκολίες, αναδεικνύει την λογοτεχνία και εν προκειμένω την ποίηση αφενός ως παραμυθία, παρηγοριά, καταφύγιο στο οποίο αναζητάς εξύψωση του ηθικού σου, δύναμη, κουράγιο, αφετἐρου ως μηχανισμό μέσω του οποίου μπορείς στοχευμένα, καίρια, ενίοτε υπαινικτικά, να χαρακτηρίσεις μια κατάσταση ή ένα βίωμα και να περάσεις τα δικά σου μηνύματα. Μηνύματα που πρέπει να περιφρουρούμε και να φροντίζουμε οι νέες γενιές να έρχονται σε επαφή είτε μέσω της ιστορίας είτε μέσω της λογοτεχνίας.
  Κλείνοντας, θα ήθελα να παραθέσω ένα στίχο από το εν λόγω ποίημα, ο οποίος με την ισορροπημένη δομή και την μεταφορική εικονοποιία του αποδίδει άριστα την ουσία του ποιήματος και του αιματοβαμμένου Πολυτεχνείου:
               «Η δύναμή σου πέλαγο κι η θέλησή μου βράχος»

Remember to: follow in facebook/instagram @epi_pantos

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το