Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

«Η Ιστορία εκδικείται, δεν επαναλαμβάνεται».

 

   Μια από τις πιο θεμελιώδεις παραδοχές που συχνά προβάλλεται και στην εκπαιδευτική πρακτική, για να αιτιολογηθεί η περίοπτη θέση που κατέχει το μάθημα της Ιστορίας στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, είναι πως «η Ιστορία επαναλαμβάνεται». Ίσως πιο ορθή να είναι μία εναλλακτική διατύπωση της που εκφράστηκε από την Ελληνίδα βυζαντινολόγο, την Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ. Η ιστορικός σε πρόσφατη συνέντευξή της για την έκδοση του νέου βιβλίου της «Ο Μέγας Αλέξανδρος των Βυζαντινών» ερωτηθείσα για τον τρόπο διδασκαλίας της ιστορίας μεταξύ άλλων υποστήριξε πως: «Όταν δεν ξέρεις ιστορία, η ιστορία εκδικείται. Δεν επαναλαμβάνεται. Εκδικείται


   Μπορεί σήμερα η Δικαιοσύνη να προέβη σε μία σχεδόν εξ’ολοκλήρου καταδικαστική απόφαση του νεοναζισμού, που στην ελληνική περίπτωση λαμβάνει σάρκα και οστά στη μορφή μιας εγκληματικής οργάνωσης που εξελέγη ως πολιτικό κόμμα  στο Ελληνικό Κοινοβούλιο τη δεκαετία που διανύσαμε, ωστόσο, κάτω από τις κατάλληλες συνθήκες η πυρκαγιά του φασισμού και του ναζισμού μπορεί να αναζωπυρωθεί. Και ο μοναδικός υπαίτιος θα είναι ο ελληνικός λαός με την αμάθεια και την έλλειψη ιστορικής παιδείας του. Το τότε με το τώρα διαφέρει λιγότερο από όσο νομίζουμε.

   Τη δεκαετία του 1930 η Γερμανία μαστίζεται από την οικονομική ύφεση, την ανεργία, τη πληγωμένη εθνική συνείδησή της λόγω της ατιμωτικής της ήττας στον Α Παγκόσμιο Πόλεμο. Η έλλειψη εμπιστοσύνης του Γερμανικού λαού στην κυβέρνησή τους είναι διάχυτη. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ευνοήθηκε η άνοδος του νέου ηγέτη του Εθνικοσοσιαλιστικού Γερμανικού Εργατικού Κόμματος, του Αδόλφου Χίτλερ, ο οποίος υπόσχεται  μια νέα και καλύτερη, ένδοξη Γερμανία. Στις εκλογές του 1924 αποσπά μόνο το 3% των ψήφων. Λίγα χρόνια αργότερα στις εκλογές του 1932 κερδίζει το 33% των ψήφων. Τα ακόλουθα αυτού είναι γνωστά σε όλους.

 Παρόμοιες συνθήκες οικονομικής ύφεσης και γενικευμένης δυσαρέσκειας, αγανάκτησης και δυσπιστίας  του λαού επικρατούσαν και στην Ελλάδα στις εκλογές του Ιουνίου του 2012, όταν η Χρυσή Αυγή απέσπασε κάτι λιγότερο από το 7% των ψήφων και εισήλθε στη Βουλή των Ελλήνων ως 5ο κόμμα, ενώ στις επόμενες εκλογές του 2015 αποτελούσε το 3ο κόμμα του Ελληνικού Κοινοβουλίου. Πρόκειται για ένα ποσοστό ψήφων διόλου αδιάφορου, καθώς αντιστοιχεί σε κάτι λιγότερο από μισό εκατομμύριο Έλληνες που ασπάζονται την ιδεολογία τους είτε συνειδητά είτε λόγω αμάθειας είτε λόγω ανθρώπινης μωρίας. Τα φαινόμενα και τα περιστατικά βίας, ρατσισμού, φασισμού, μισαλλοδοξίας, ξενοφοβίας  που πυροδοτήθηκαν και ακολούθησαν έκτοτε, με αποκορύφωμα τη δολοφονία Φύσσα, είναι επίσης γνωστά.

   Ο ελληνικός λαός επέτρεψε και άφησε να δολοφονηθεί ένας νεαρός ράπερ. Στο πρόσωπό του και στην θυσία του εκφράστηκε η εκδίκηση της Ιστορίας. Μπορεί αυτή τη φορά η Δικαιοσύνη να επικράτησε, αυτό, όμως, δε σημαίνει τερματισμός, ούτε εφησυχασμός. Απαιτείται νηφαλιότητα, επαγρύπνηση και εγρήγορση. Διαφορετικά η ρομφαία της Ιστορίας θα χτυπήσει ξανά!


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Οι λέξεις έχουν την δική τους ιστορία: κίτρινος τύπος(κιτρινισμός)

       Πολύ συχνά ερχόμαστε σε επαφή με δημοσιεύμετα σε άρθρα, περιοδικά ή στο διαδίκτυο(επί παραδείγματι άρθρα πολιτικού αντιπολιτευτικού περιεχομένου) που μπορεί να ακούσουμε να τα χαρακτηρίζουν  « κίτρινα »  ή πως πρόκειται για τον λεγόμενο  « κίτρινο τύπο » . Παρατήρησα μάλιστα πως στην σφαίρα του κιτρινισμού μπορεί πλέον να ενταχθεί και να χαρακτηριστεί ως τέτοια και μια πρωινή ή μεσημεριανή εκπομπή στην τηλεόραση. Γι'αυτό, λοιπόν, σήμερα θα εξετάσουμε τον  « κιτρινισμό »  ως λέξη, την ετυμολογία του, τα χαρακτηριστικά του και την ιστορία που κρύβεται πίσω από αυτόν.   Ο ελληνικός όρος  « κίτρινος τύπος »  είναι η ελληνική μεταφραστική απόδοση του αγγλικού όρου  « yellow journalism/yellow press » .  Ο κιτρινισμός, όπως μπορούμε να αντιληφθούμε, σχετίζεται με την δημοσιογραφία . Είναι η πρακτική της σκαναλοθηρίας, της σκόπιμα ωμής και προκλητικής προβολής ή παρουσίασης θεμάτων που εξάπτουν την περιέργεια του κοινού. Τα δημοσιεύματα που εντάσσονται στον κίτρινο τύπο δεν τηρούν τ

Βρες την κινητήριο δύναμή σου!

     Ενδεχομένως και συ είσαι ανάμεσα σ’ αυτούς που έχουν συνδεδεμένα τα εμπόδια με την αποτυχία. Από μικρή ηλικία έχουμε μάθει να βάζουμε την ταμπέλα της « αποτυχίας » σε οτιδήποτε απλώς δε λειτούργησε έτσι όπως το είχαμε σκεφτεί και προγραμματίσει. Το φυσικό επόμενο που προκύπτει είναι η απογοήτευση και -παράλληλα- ο τρόπος που θα την αντιμετωπίσεις θα σκιαγραφήσει την άμεση εξέλιξή σου.  Δε χρειάζεται να καταπιέζεσαι· να εκτονώνεις τα συναισθήματά σου, δε διαθέτεις κάποιο μαγικό διακόπτη για να τα ρυθμίζεις. Για το κάθε τι να παίρνεις τον χρόνο σου και να στέκεσαι κριτικά απέναντι σ’ αυτό. Αποδεσμεύσου από τη λογική της αποτυχίας, στην πραγματικότητα δεν υφίσταται. Π ρόκειται απλά για ένα γεγονός- μέρος της εξέλιξής σου, όχι μέρος της ταυτότητάς σου . Είναι κάτι έξω από εσένα, άρα μπορείς να το επηρεάσεις.  Είναι οκ να πάει κάτι στραβά, κανείς δεν ανέβηκε στο ποδήλατο και άρχισε να το κάνει τέλεια. Το μυαλό σου, έχοντας θέσει τα απαραίτητα πλαίσια, θα εστιάσει στο πως θα φτάσε

Jacquemus: Η επόμενη μέρα στη μόδα

  «Οι προοπτικές για την πολυτέλεια αλλάζουν και τα σύμβολα της μετατοπίζονται προς κάτι πιο απλό και λιγότερο υλιστικό. Ο καταναλωτής πλέον συνδέεται με μάρκες που έχουν παρόμοιο όραμα. Τα σύμβολα της πολυτέλειας έχουν γίνει «αξίες» και «γνώση» αντί για προϊόντα» . –Simon Porte Jacquemus Ο S.P. Jacquemus έχει καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια αυτό που λίγοι καταφέρνουν στην μόδα: να δημιουργήσει έναν οίκο μόδας ο οποίος πολύ νωρίς απέκτησε τη δική του θέση στην γαλλική εβδομάδα μόδας δίπλα σε βαρύγδουπα ονόματα στον χώρο αυτό όπως Dior, Chanel, ενώ τα σχέδια του έχουν κατακτήσει τον κόσμο των social media με τις μισές πωλήσεις ύψους 11 εκατομμυρίων το 2018  να είναι on-line. “ Γεννήθηκα και μεγάλωσα σε μια μικρή πόλη μεταξύ της Μασσαλίας και της Αβινιόν και μεγάλωσα περνώντας μέρες χωρίς παπούτσια παίζοντας στους κήπους εσπεριδοειδών της οικογένειάς μου .” δηλώνει ο Jacquemus, αποκαλύπτοντας τις ταπεινές του ρίζες και συγχρόνως την μεγαλύτερη πηγή έμπνευσhς για τις δημιουργίες του. Το